AFTER POST-PHOTOGRAPHY 4
Сultural, historical and visual studies in photography
St.-Petersburg, Russia
academic program: 16-18 May
side program: 15-24 May
PRELIMINARY ACADEMIC PROGRAM
European University in St.-Petersburg
(6/1a, Gagarinskaya street):
(Please mind that this is the draft version of the program. The exact timing of talks and panels is being confirmed)
Wednesday, 16 May 2018, 17.00 — 20.00
Keynote 1: David Bate (Westminster University/UK): The Optics of Data Flow
Keynote 2: Galina Orlova (European Humanitarian University/Southern Federal University):
Anonymous Photoarchive, Digitization, Recycling
Thursday, 17 May 2018, 9.30 — 18.00
Panel 1: Materiality as photography’s past (photography in historical perspective)
Michelle Henning (University of West London/United Kingdom): ‘
The Power Behind the Lens’: Photochemistry and the Transformation of Sensory Experience in the Case of Ilford Ltd.
Stefanie Klamm (Staatliche Museen Berlin/Germany):
Photo-Objects: The Materiality of Photographs and Photographic Archives and Their Role in the Production of Knowledge
Daria Panaiotti (European University St. Petersburg/Russia):
“On the Improvement of the Administration of Photography in the USSR”. Towards the Institutional History of Soviet Photography.
Inessa Kouteinikova (ARTIKA/Netherlands):
Photographer of Natural history, World and Herself
Panel 2: Digital/Data/Technology as Photography’s Present
Birk Weiberg (Zurich University of the Arts/Switzerland):
Computational Photography as a Material-Discursive Practice
Kris Belden-Adams (University of Mississippi):
‘The Earth as It Never Appeared’: N.A.S.A.’s Whole-Earth Photographs as ‘Photographic’ Digital Synthesis
Christian Schulz (Braunschweig University of Art):
Mobile Photo Filters — a Digital Processed Layer on (Nearly) Everything
Rowan Lear (University of West London):
The Body Behind the Camera: Photographing as a Gesture of Computation
Friday, 18 May 2018, 10.00 — 18.30
Panel 3: Photographic Strategies: New Perspectives
Denis Skopin (St.-Petersburg State University):
Martin Heidegger’s Aesthetics and Photography
Natalija Arlauskaite (Vilnius University/Lithuania):
Index in Thickness: Photographic Image in Animated Film
Juliane Wenzl (Braunschweig University of Art):
More Than One Decisive Moment. Multi-perspective Moments and Movements in Composite Photographs
Sebastian Haller (Independent Researcher/Austria):
Renaissance of Reality? A Discourse Analysis of Augmented Reality (AR) in the Discourses of Technology, Journalism, and the Humanities
Panel 4: Photography as Production or Creation (or both)
Virginia McBride (Rutgers University/USA):
The Snapchat Monteur? New Parameters for Photomontage
Vivian Sheng (The University of Hong Kong):
Nikki Lee’s Projects of Multiple Selves: Performing Identities and Group Memberships
Olga Davydova (St.-Petersburg University):
Photo-Book as a Form of Photography Production and Existence
Keynote: Winfried Gerling (University of Applied Science, Potsdam/Germany) and Sebastian Moering (University of Potsdam/Germany):
The Detachment of the Image:On the History, Ontology, Aesthetics, and Practice of Screenshots and In-game Photographs
————
SIDE PROGRAM
The draft of the conference side program (15-24 May) will be published before 30 April
————
ПОСЛЕ (ПОСТ) ФОТОГРАФИИ
4-я международная конференция по визуальным исследованиям, истории и теории фотографии
научная программа: 16-18 мая 2018г.
параллельная программа: 15-24 мая 2018г.
ПРЕДВАРИТЕЛЬНАЯ НАУЧНАЯ ПРОГРАММА
16-18 мая 2018 года
Европейский университет в Санкт-Петербурге (ул.Гагаринская, д.6/1а)
Среда 16 мая, 17.00 — 20.00
Пленарный доклад: Дэвид Бэйт (Университет Вестминстера, Великобритания)
Оптика потоковых данных/The Optics of Data Flow
Пленарный доклад: Галина Орлова (Европейский гуманитарный университет, Вильнюс/Южный федеральный университет, Ростов-на-Дону)
Анонимный фотоархив, оцифровка, ресайклинг
Четверг 17 мая, 10.00 — 18.00
Секция 1: Материальность фотографии в исторической перспективе
Мишель Хеннинг (Университет Западного Лондона, Великобритания)
Фотохимия и трансформация чувственного опыта. Случай Ilford Ltd. // ‘The Power Behind the Lens’: Photochemistry and the Transformation of Sensory Experience in the Case of Ilford Ltd.
Штефани Кламм (Городские музеи Берлина, Германия)
Фото-объекты. Материальность фотографии и фотографических архивов и их роль в производстве знания // Photo-Objects: The materiality of photographs and photographic archives and their role in the production of knowledge
Дарья Панайотти (Европейский университет, Санкт-Петербург)
«Об упорядочении руководства фотоделом в СССР». К институциональной истории советской фотографии
Инесса Кутейникова, (ARTIKA, Нидерланды)
Естественная история, мир внешний и внутренний в объективе Александры Тинне // Photographer of Natural history, World and Herself
Секция 2: Фотография и новый дискурс о реальности: «цифра»/данные/технологии
Бирк Вайберг (Цюрихский университет искусств, Швейцария)
Автоматическая съёмка как материально-дискурсивная практика // Computational Photography as a Material-Discursive Practice
Крис Белден-Адамс (Университет Миссиссипи, США)
«Такой Землю никогда не видели». Фотографии Земли агентства N.A.S.A. — «фотографический» цифровой синтез // ‘The Earth as It Never Appeared’: N.A.S.A.’s Whole-Earth Photographs as ‘Photographic’ Digital Synthesis
Кристиан Шульц (Университет искусств, Брауншвайг, Германия)
Повсеместность мобильных фото-фильтров: слой цифровой обработки на поверхности (почти) чего угодно // Mobile photo filters — a digital processed layer on (nearly) everything
Роуэн Лир (Университет Западного Лондона, Великобритания)
Тело фотографа: фотография как механизированное действие // The Body Behind the Camera: Photographing as a Gesture of Computation
Пятница, 18 мая, 10.00 — 18.30
Секция 3. Стратегии (исследования) фотографии: новые перспективы
Денис Скопин (СПбГУ)
Эстетика Мартина Хайдеггера и фотография // Martin Heidegger’s Aesthetics and Photography
Наталья Арлаускайте (Вильнюсский университет, Литва)
Слоистые индексы: фотография в анимации // Index in Thickness: Photographic Image in Animated Film
Юлиане Венцль (Университет искусств, Брауншвайг, Германия)
Решающие моменты. Многообразие точек зрения и движений в фотомонтаже // More Than One Decisive Moment. Multi-perspective Moments and Movements in Composite Photographs
Cебастьян Халлер (независимый исследователь, Австрия)
Ренессанс реальности? Анализ технологического, журналистского и гуманитарного дискурса о дополненной реальности (AR) // Renaissance of Reality? A Discourse Analysis of Augmented Reality (AR) in the Discourses of Technology, Journalism, and the Humanities
Секция 4: Фотография: произведение или/и продукт п роизводства
Вирджиния МакБрайд (Университет Ратгерс, США)
Приложение Snapchat и новые параметры фотомонтажа // The Snapchat Monteur? New Parameters for Photomontage
Вивиан Шен (Университет Гонконга)
Перевоплощения Никки Ли. Смена идентичностей и принадлежностей к социальным группам как часть художественного проекта // Nikki Lee’s Projects of Multiple Selves: Performing Identities and Group Memberships
Ольга Давыдова (СПбГУ): Фотокнига как форма производства и существования
Пленарный доклад: Винфрид Герлинг (Университет прикладных наук, Потсдам/Германия), Себастиан Моринг (Университет Потсдама/Германия)
The Detachment of the Image:On the History, Ontology, Aesthetics, and Practice of Screenshots and In-game Photographs
————
Параллельная программа конференции (15-24 мая) будет вывешена в начале мая